3 min. leestijd
Anti-content & niche-tribes, TikTok trend van 2025
Wat als TikTok in 2025 jouw merk niet alleen viraal maakt, maar omtovert tot een culturele beweging? Ontdek hoe anti-inh...
Hoe vaker je video’s plaatst op TikTok, hoe gunstiger het algoritme. 🧑🔬 Je TikTok video’s zullen dus aan meer kijkers getoond worden als je meer filmpjes post, logisch toch. Wat merken wij op? Merken die dagelijks of wekelijks posten, hebben doorgaans meer views dan zij die dat niet doen.
Duolingo, een app waarop gebruikers gratis talen kunnen leren, post bijna dagelijks op TikTok. Meerdere miljoenen views per video op TikTok zijn dan ook geen uitzondering.
Vergeet niet, maak van je TikTok account géén advertentiekanaal, want je fans haken af. Duolingo heeft geen trendy product om continu in de kijker te zetten. Zij maken gebruik van een mascotte die ook in hun logo verwerkt is. Die mascotte komt in iedere video terug, en wordt zo een herkenbaar element.
Tested and approved: ook wij merken bij Croky dat een herkenbare mascotte succes in de hand werkt.
|
|
Heb je geen mascotte? Wees creatief en gebruik je ambassadeurs, zoals Ryanair. Het bedrijf is anderzijds een merk met vanzelfsprekende elementen om in te zetten in de video’s. Dit merk gebruikt personeel in uniform en vliegtuigen als herkenbare elementen. Ook hier is het merk nog duidelijk herkenbaar, vind je niet?
We wisten al langer dat TikTok een platform is met een constante stroom aan nieuwe trends, die gemakkelijk na te bootsen zijn. Humor is een essentieel deel van de app, dus de bovenstaande merken wagen een sprong in het diepe en wagen zich aan een humoristische twist. Toch is dit voor Ryanair en Duolingo duidelijk nog een grijze zone.
Hoeveel filmpjes zijn écht relevant voor de volgers van het merk? Welke grapjes stralen de missie, visie en tone of voice van de merken correct uit? Dit wordt snel uit het oog verloren. Op korte termijn behalen deze filmpjes veel likes en gaan ze meer dan eens viraal, maar het is natuurlijk minder meetbaar wat deze filmpjes op lange termijn gaan bijdragen aan het merk.
Een merk dat de ideale contentmix heeft, is Le Creuset. Het is een mooie samensmelting van product placement, humor, tips, en recepten. Bovendien verschilt de tone of voice van het merk op TikTok niet zo hard met de tone of voice op haar andere social platforms, in tegenstelling tot de aanpak Ryanair en Duolingo.
In onze blog haalden we al aan dat jouw TikToks niet té afgelikt mogen zijn, en zeker geen advertising vibe mogen hebben. Dat wordt niet warm onthaald door kijkers. Maar hoe geef je dan die menselijke, authentieke touch aan jouw filmpjes? Het merk Guess, bijvoorbeeld, brengt haar producten duidelijk in beeld door steeds verschillende influencers de kledij te laten dragen en hier typische trends zoals #getreadywithme toe te passen.
Een ander kledingplatform, ASOS, ging zelfs nog een stapje verder. Ze daagden hun volgers en kijkers uit om deel te nemen aan haar Branded Hashtag Challenge, de #AySauceChallenge. De community kon hun drie beste ASOS-outfits tonen met op maat gemaakte muziek en een interactief augmented reality Branded Effect.
De challenge sloeg aan, met vele User Generated Content video's als gevolg. Hier komt heel wat kledij van het multibrand platform aan bod. Deze challenge heeft met andere woorden al voor heel wat gratis publiciteit gezorgd, want de hashtag is momenteel al 2,5 miljard keer bekeken.
Heb jij geen inspiratie of weet je niet hoe te beginnen met het platform? Geen nood, ik kan je hier écht mee vooruit helpen. Wij maken in no time jouw snackable content.