Hoe gifs en stickers jouw merkstrategie versterken

Gifs zijn booming business! De bewegende afbeeldingen worden steeds vaker gebruikt om je digitale boodschap te versterken naast of in plaats van emoji's. Of jij ze ook kunt inzetten voor jouw business? Absolutely! Wij vertellen je hier hoe je dat doet.
Geschreven door Caro Herbots

Waarom moet jij als merk op Giphy zitten?

Dat is eigenlijk heel simpel: 

  1. Gratis brand awareness. Het is een unieke en leuke manier om je merk een awareness boost te geven.
  2. Het laat een speelse kant zien van je merk en dat je mee bent met de trends.
  3. People ❤️ GIFs en het kan dus zo zijn dat je gif of sticker viraal gaat.
  4. Het is een leuke manier om je gevoelens te weergeven of te versterken. 
  5. Het is gemakkelijk om te delen op verschillende social media platformen

Wat is het verschil tussen GIFs en stickers?

Ook dat kunnen we jou in één zin vertellen:

  • GIFs hebben géén transparante achtergrond.
  • Stickers hebben wel een transparante achtergrond.

Zelf een Giphy account aanmaken

Wil je zelf aan de slag gaan met Giphy voor jouw merk? Ambitieus! Daar houden wij wel van.
Hier alvast 6 good-to-knows als je een account aan het maken bent:

  1. Een Giphy merk- of brand account aanmaken, dat wijst zichzelf uit. Via deze link kom je meteen op de juiste pagina terecht:

    https://support.giphy.com/hc/e...

  2. Voor een brand account is het belangrijk dat je een e-mailadres gebruikt dat matcht met je username. Omdat je voor je merk een account wilt aanmaken, moet je gebruikersnaam je merknaam zijn, voorbeeld: jan@merknaam.be. 
  3. Vul de rest van de gegevens aan: de link naar de website, je Instagram of Facebook profiel, etc.
  4. Let op: als je een aanvraag wilt indienen voor een officieel brand channel, moet je al 5 GIFs geüpload hebben. Maak daarom meteen werk van enkele leuke ontwerpen.
  5. Het kan enkele dagen duren voordat je aanvraag volledig is goedgekeurd.
  6. Bekijk daarna de statistieken van je GIFs. 

Giphy account laten maken

Don’t want the fuss? Groot gelijk!
Wij kunnen voor jouw merk een brand channel opzetten en je helpen met je Giphy marketing. 

👉 Mail ons

4 handige Giphy tips van onze designer/marketeer:

1. Zorg voor unieke content. 

    Je wilt natuurlijk dat je GIF of sticker zoveel mogelijk views haalt. Heb je een leuk idee? Check dan eerst op giphy.com of er al GIFs of stickers bestaan over jouw concept. Is dat niet het geval? Dan heb je geluk, want dan is je kans op viraal gaan meteen een stuk groter.

    Deze GIF maakten we een tijd geleden voor Soubry en is uniek. Als je “spaghetti” opzoekt in de database van Giphy stickers, krijg je deze als één van de eerste te zien. 


    Hierdoor is deze sticker van Soubry de best presterende, met 12 miljoen views op 10 maanden tijd!


    2. Maak mood gerelateerde gifjes

    Mensen gebruiken graag GIFs om hun gevoelens digitaal sterker over te brengen. Een passend beeld versturen, zegt nog steeds meer dan 1000 woorden. Of je beeld gedurfd mag zijn? Hoe ‘crazier’ hoe liever! 

    Wij maakten ook zo enkele herkenbare situatiebeelden voor Croky. Geef toe, iedereen herkent toch deze emotionele toestand als je verlangt naar Croky chips? 😋

    3. Gebruik de juiste hashtags.

    Uiteindelijk vinden gebruikers je GIF pas als ze op jouw hashtags zoeken. Maak je hashtag dan ook zo simpel en duidelijk mogelijk. Plaats je hiervoor in het hoofd van je GIF gebruiker.

    Waar kun je GIFs en stickers gebruiken?

    Je kan Giphy gifjes en stickers op zo goed als alle social media platformen gebruiken: 

    • Twitter
    • iMessage
    • Instagram feed en stories
    • Facebook
    • Snapchat
    • Of embed het!

    Maar je kan het ook creatiever gebruiken zoals met de Giphy arcade games of backdrops!

    Arcade games

    Maak leuke mini arcade games van je eigen gifjes en share het. Het is simpel om te maken via https://arcade.giphy.com/


    Backdrops

    Ben je die saaie achtergrond tijdens je videocalls beu? Maak je eigen backdrop via https://giphy.com/backdrop

    Met de Giphy arcade games en backdrops kan je je doelgroep op een gemakkelijke manier omver te blazen met je creativiteit. Engageer ze door dit te sharen en om ze zelf iets te laten maken met jouw gifjes! 

    👉 Meer weten over Giphy marketing voor jouw merk? Stuur ons een mailtje!