2 min. leestijd
Zijn coming soon pagina's nog van deze tijd?
Als je een nieuwe website aan het bouwen bent, is het verleidelijk om pas iets te tonen zodra de site klaar is. Maar eig...
Na een tijdje te werken met GTM op verschillende van onze websites, kwamen we een verborgen schat tegen: de Lookup Table. Deze maakt het gemakkelijker om Google Analytics Tags veilig te testen zonder de echte analytics property te vervuilen met testdata.
We creëren een nieuwe variabel met het type 'Lookup Table'. Daarna definiëren we de domeinnamen van de site in de Lookup Table.
De Lookup Table is in principe een gewone variabele met het grote verschil dat zijn waarde bepaald wordt op basis van deze Lookup waarden. Dit laat ons toe om een variabele te maken die gebaseerd is op het domein waar we momenteel opzitten. Hierboven zien we bijvoorbeeld de url 'localsite.dev' gelijkgesteld aan 'UA-00000000–00'. Dit zal er dus voor zorgen dat deze variabele de waarde 'UA-00000000–00' zal hebben als we op de url 'localsite.dev' zitten. Op deze manier kan je bijvoorbeeld makkelijk je Google Analytics opsplitsen per taal met dezelfde GTM.
Als laatste stap maken we nog een 'Google Analytics Settings' variabele aan. Daarna zetten we de tracking ID gelijk aan onze Lookup Table variabele. Dus onze Google Analytics Setting variabele zal ons per domein/url een verschillende Analytics ID geven.
En voila! Zo ben je klaar om 'Lookup Tables' te gebruiken in je Google campagnes.
Nog niet overtuigd? Tijdens development is al meermaals gebleken dat dit een echte meerwaarde is. Op deze manier kan je een lokale url, bijvoorbeeld thinktomorrow.localhost, linken naar een test property. Op deze manier test je dus veilig je implementatie lokaal voor je het activeerd op de live website.
Heb jij nog tips over werken met GTM of GA, laat het ons dan weten via twitter, e-mail, facebook! Of kunnen wij jou helpen met jouw GTM of GA? Aarzel dan niet om ons te contacteren!