Een website bouw je niet voor jezelf, maar voor je gebruiker

“Een website is de online aanwezigheid die je bedrijfsdoelstellingen realiseert.” Hier gaat het als meteen de foute richting uit, die doelstellingen zijn niet de focus op je website. Het dient slechts als kader om je website op te zetten. Het doel van je website is nuttige inhoud creëren voor je eindgebruiker.
Geschreven door Johnny Berkmans

We zouden Think Tomorrow niet zijn, als we de ‘Think’ niet gebruiken in onze dienstverlening. Wij houden steeds de volgende twee zaken in ons achterhoofd, het doel en de eindgebruiker.

1/ Denk altijd vanuit de gebruiker van je website.Je gebruiker is op zoek naar informatie. Je maakt hem het gelukkigst als hij die snel vindt. Gebruik daarom geen termen die heel vakspecifiek zijn, maar heldere, duidelijke taal.

  • Werk op voorhand ook al wat scenario’s uit hoe je wil dat een gebruiker met je website omgaat. Een veelgebruikte techniek hiervoor is “user stories”. Zo stippel je uit welke pagina’s je gebruiker moet trotseren voor zijn doel bereikt is. Zo’n scenario schrijf je best uit in de volgende vorm: Als [wie] wil ik [wat] zodat ik [waarom].

    Bijvoorbeeld:Als student wil ik weten of Think Tomorrow stageplaatsen aanbiedt zodat ik me kan aanmelden als stagiair.

  • Hier kan je nu voorwaardes aan koppelen wanneer het scenario voltooid is. 
    • Een webpagina met informatie over stageplaatsen
    • Een formulier om aan te melden
    • Vindbaar in drie clicks

tip: Dit is iets dat je best niet in je ééntje doet. Organiseer een scenariosprint met een aantal mensen. Schrijf alle mogelijke scenario’s uit op post-its. Daarna verzamel je alle scenario’s in een spreadsheet. Al deze scenario’s en voorwaardes implementeer je daarna op je website.

2/ Het doel bepalen van de pagina’s

Er wordt nog te snel gekozen voor een website die er mooi uitziet, een leuk portfolio heeft of krachtige animaties heeft. Zelden denken bedrijven na over de echte problemen. 

Als de gebruiker een bepaalde vraag heeft over dienst X, vindt hij dan in een oogwenk de juiste informatie? Dat is het ideale plaatje om een nieuwe website te starten. Gericht op het doel dat je wil verwezenlijken, in dit geval ‘informatie aanbieden aan de gebruiker’. Een doelgerichte website levert je veel meer op dan een “mooie” website. Tenzij je gaat voor het digitale visitekaartje, dan zit je wel goed.

Tip: het is belangrijk om steeds één specifiek doel in te stellen. Een website kan uiteraard meerdere doelen dienen, maar door één doel voorop te zetten, is de kans op succes groter.

Mogelijke doelen voor je website zijn:

  • Meer verkopen genereren via de webshop
  • Extra informatie verstrekken en delen
  • Leads of prospecten kwalificeren
  • Contactopnames door geïnteresseerde lezers 
  • Een online visitekaartje met niet teveel ditjes en datjes. Enkel een logo, contact- en adresgegevens.

Twijfel je nog over de doelstellingen van jouw website? Wil met ons de oefening rond ‘user scenario’s’ maken? Sofie, Sarah en Johnny staan klaar om met jou in gesprek te gaan met de juiste antwoorden.

Gratis download.
Een landingspagina opzetten is geen raketwetenschap. Het is een kwestie van de meeste checks uit onze checklist af te werken.

Download onze landingspagina checklist hier.