3 min. leestijd
Wat als… Facebook & Instagram betalend worden?
Wat betekent het voor jouw merk en welke stappen onderneem je dan best? Als creative agency delen we graag onze visie hi...
Horen is niet hetzelfde als luisteren. Dat is de belangrijkste valkuil.
Bij Think Tomorrow willen we steeds beter communiceren en dat vraagt inspanningen. De voorbije maanden hebben we geleerd dat het belangrijkste aspect van goed communiceren, is leren luisteren. Niet enkel horen, maar echt actief en empatisch luisteren naar wat er gezegd wordt. Dat was onze eerste uitdaging. Als je op de juiste manier luistert naar je gesprekspartner, spreek en interageer je beter.
Wij proberen steeds te spreken zodat anderen graag naar je luisteren. En we luisteren op zo'n manier dat anderen graag met je praten. Vergeet niet dat slecht 5% van wat we horen, we ook effectief onthouden doordat we te weinig actief en empatisch luisteren. Dat is elke dag opnieuw een uitdaging. Ook voor ons.
Het resultaat van slechte communicatie zie je hier. 👇
Luisteren is natuurlijk niet het enige belangrijke element. Goede communicatie bevat heel veel zaken. Net daar komt de communicatiemuur naar boven en die moeten we slopen, want hij zorgt ervoor dat zaken moeilijk verlopen, niet afgewerkt worden of dat er fouten worden gemaakt.
Communicatie verloopt in verschillende stappen waarbij elke stap een valkuil bevat die we moesten overwinnen en dat elke keer opnieuw. Hieronder de 5 stappen die ons uitdagen:
De definitie van 'asynchroon' is niet tegelijkertijd. Dat betekent dat we steeds streven om boodschappen, media en processen in te zetten, ongeacht tijd. Waarom? Omdat de uren in focus echt productief en nuttig zijn. Wist je dat waneer je iemand uit zijn concentratie haalt die persoon 23 minuten nodig heeft om weer in focus te komen?
Daarom proberen we zoveel mogelijk asynchroon te werken. Enkele voorbeelden van hoe wij het bij Think Tomorrow aanpakken:
Elke dag opnieuw proberen we de communicatiemuur te slopen, zowel in onze interne werking als met onze opdrachtgevers. Effectieve communicatie is dan ook een werkwoord en een inspanning die je continue moet leveren.
Effectieve communicatie is compleet, concreet, charmant, correct, duidelijk, doelgericht en gecomprimeerd. Dat is de communicatie waarnaar we streven.