3 min. leestijd
Anti-content & niche-tribes, TikTok trend van 2025
Wat als TikTok in 2025 jouw merk niet alleen viraal maakt, maar omtovert tot een culturele beweging? Ontdek hoe anti-inh...
Als copywriter moet je van alle markten thuis zijn. Sterke copy, straffe copy, professionele en grappige copy, maar ook lange en korte copy, copy met een hoekske af en brave copy. Elk stuk tekst moet bij het merk en de doelgroep passen. Wil je dat jouw werk ook effectief gelezen wordt? Dan moet je inzetten op de juiste woorden.
“Successful SEO is not about tricking Google. It’s about partnering with Google to provide the best search results for Google’s users.” - Phil Frost
Of je snel en makkelijk gevonden wordt door Google hangt samen met de zoekwoorden die je verwerkt in je teksten. Gebruik daarom de woorden die jouw publiek gebruikt om een merk als het jouwe op te zoeken. Maak het bijvoorbeeld niet moeilijk door Latijnse benamingen in je teksten te verwerken als mensen zoeken naar tips voor ‘pijn in hun been’. Keep it simple.
Een hele pagina vol schrijven met dezelfde woorden, werkt ook al lang niet meer. Google houdt tegenwoordig rekening met de relevantie van je tekst en de meerwaarde voor de bezoeker. Keep it relevant.
Wat moet je dan wel doen? Maak een lijst aan met alle interessante zoekwoorden die kunnen linken naar jouw website. Google biedt verschillende tools aan - denk maar aan Google Search Console - die je hierbij helpen. Zoek synoniemen op en kijk naar suggesties die Google zelf aangeeft wanneer je een woord ingeeft in de zoekbalk. Zorg ervoor dat je ze op gepaste wijze implementeert in je teksten en wees kritisch voor titels, meta-omschrijvingen en url’s. Daar filtert Google namelijk meteen op. En tenslotte, zorg ervoor dat je dit up to date houdt en bijstuurt waar nodig. Keep it analysed.
Is jouw SEO al on point? Zet dan in op SEA. Daar kent onze Christof alles van!
Weet dat bezoekers niet per se op de homepagina terechtkomen. Zorg ervoor dat het op elke pagina - aan de hand van veelzeggende titels en call to actions - duidelijk is wie je bent en wat je doet. Google houdt daarnaast ook van structuur.
Zorg er dus voor dat je naast titels en tussentitels ook gebruik maakt van een veelzeggende URL. Verwerk een inleiding die vertelt waarover de tekst zal gaan en een slot dat samenvat. En vooral: gebruik in die stukken tekst de meest gebruikte zoektermen van je onderwerp.
Zorg er tot slot voor dat elke afbeelding en elk bestand een alt-tekst bevat die relevant is voor de pagina. Kortom, spreek de taal van Google.
Enkele stappen die helpen bij het schrijven een goed scorende tekst op Google zijn:
Wij maken ook graag van jouw website een succesverhaal.
Maak van jouw tekst een must-read. Vrienden en familie die jouw teksten delen op hun pagina’s en social kanalen zorgen ervoor dat je bereik groeit. Het is een soort van mond-tot-mondreclame die bovendien nog steeds één van de allersterkste reclamevormen is.
Om na te gaan of je bereikt wat je wil bereiken, moet je natuurlijk eerst doelen opstellen. Daarna kun je Google analytics gebruiken om na te gaan of je missie geslaagd is en om bij te sturen. Houd het in het begin haalbaar. Bezoekers die minimaal drie pagina’s bekijken of anderhalve minuut op je site blijven, zijn perfecte doelen om mee te starten. Je kunt dit steeds verder specifiëren.
Goed scoren in zoekmachines is eigenlijk niet zo moeilijk als je denkt, maar het vraagt discipline en inzet om resultaten te behalen. Met bovenstaande tips willen we je alvast op weg helpen. Dus ga actief aan de slag met structuur, analyse en... be social.
Zin om samen te werken aan jouw webtekst? 🤘